Tajumulco

Guatemala is een land waar veel vulkanen zijn. Dus wat doe je dan als je in Guatemala bent? Precies, vulkanen beklimmen. Klinkt makkelijk. Maar dat is het niet 🙂 Ik heb dus dit weekend samen met Simone (en nog meer mensen maar die kenden we niet) de Tajumulco beklommen. Deze vulkaan is 4220 kilometers hoog! We vertrokken zaterdagochtend om een uur of 5 bij Quetzaltrekkers vandaan. Dit is een organisatie die allerlei ´treks´ organiseert. We gingen met een truck naar de busterminal en daarvandaan met een ´chickenbus´ naar San Marcos. In San Marcos gingen we ergens ontbijten, lekker met bruinebonenprut, tortillas en ei. Vanuit San Marcos namen we de volgende bus richting de vulkaan. Daar moesten we in het begin al een stukje heel steil omhoog klimmen en dacht ik al dat ik terug wilde. Maar de rest van de tocht zou niet hetzelfde zijn dus ik ging toch maar mee. Op een platformpje moesten we ons aan elkaar voorstellen en gingen we even stretchen voor het begin van de tocht. Om half 10 begonnen we dan echt. Het beginstuk was nog wel te doen, maar binnen een half uur viel er al iemand af. Hij moest overgeven en is toen teruggegaan. Daarna werd het al snel redelijk zwaar en wat het nog erger maakte was onze tas. We gingen overnachten op de vulkaan dus moesten we van alles meeslepen. Eten, tenten, slaapzakken enzo waren verdeeld over alle tassen, maar we moesten allemaal minstens 3 flessen water meenemen. Voor het koken en het drinken. Dus 4,5 liter water in mijn tas, wat geen pretje is. Door de hoogte was het ook veel moeilijker om te ademen, en op een gegeven moment moest ik om de paar meter alweer uithijgen. Maar we hebben het gehaald. Rond 4 uur waren we op de plaats aangekomen waar we onze tenten opzetten. Eindelijk verlost van die zware tas!
De Tajumulco heeft 2 toppen, de een nog iets hoger dan de ander. Aan het eind van de middag gingen we de laagste top op, om de zonsondergang te bekijken. Hier hadden we een geweldig mooi uitzicht, wat we trouwens heel de weg door al hadden. We zaten boven de wolken en aan een kant was Mexico te zien. Heel gaaf en supermooi! De zonsondergang viel helaas een beetje tegen, omdat het heel bewolkt was. Hierdoor was er niet veel van te zien. Het waaide ook heel hard en het was erg koud. Toen moesten we in het halfdonker naar beneden lopen wat ook niet erg makkelijk was. Het was natuurlijk ook weer erg steil en ik gleed nog een keer uit. Nu heb ik een hele blauwe plek op mijn kont 😦 Terug bij ons tentenkamp werd er een kampvuur gemaakt om bij op te warmen en er werd eten gekookt. Ik was helaas nogal misselijk, door de hoogte denk ik, dus ik heb niet zoveel gegeten. Na het eten gingen we slapen, gezellig met zijn zessen dicht op elkaar in een tentje. Ik had het nog wel koud, maar het was te doen.
Om half 5 de volgende ochtend werden we weer gewekt om naar de volgende top te gaan. Dit was echt klimmen op de rotsen. We deden er nog ongeveer een uur over om boven te komen en toen begon de zon al een beetje op te komen. In de verte waren verschillende andere vulkanen te zien, ook die bij Antigua die toch echt heeeel ver weg was. Ook de Santiaguito was te zien. Deze vulkaan barst af en toe uit en daar kon je dus ook een rookwolkje boven zien. Na lang wachten in de kou en harde wind, kwam dan eindelijk de zon op. Toen hij boven de wolken was kon je dus gelijk niet meer die kant opkijken omdat dat nogal fel was. Maar wel heel mooi. Daarna zijn we via de andere kant naar beneden gegaan en alles zag er heel mooi uit in het vroege ochtendlicht. Terug in het kamp gingen we de tenten opbreken en ontbijten met een of ander vies papje. Daarna weer helemaal naar beneden. Hier zijn we in een keer doorgelopen zonder rusten. Dat was wel een beetje jammer want we waren toch best wel moe. Half 10 waren we begonnen met lopen en half 12 waren we beneden. Een stuk sneller dan de heenweg dus. Ook hier was het uitzicht steeds weer heel mooi en als we af en toe achter ons keken vroegen we ons af hoe we daar ooit gelopen konden hebben. Zo steil allemaal!
Onderaan kwam de bus al snel waarmee we weer naar San Marcos gingen. Erg leuk, met allemaal vieze stinkende mensen in een bus gepropt worden! Echt, zo vies ben ik nog nooit geweest. Alles was zo zanderig en stoffig en je kon niet een keer normaal je handen wassen ofzo. Mijn handen stonken gewoon. In San Marcos gingen we weer in dezelfde tent lunchten. Het eerste wat we deden was handen wassen, wat erg fijn was. Al kregen we ze niet gelijk helemaal schoon, het was toch al een stuk beter. Na de lunch gingen we met een ander bus terug naar Xela. Dit was de eerste keer dat ik in zo´n chickenbus zat die ook extreem hard reed. Lekker scheuren door bochten langs ravijnen enzo. En dan was er zo´n hele dikke man die het geld op kwam halen en die eigenlijk nergens tussendoor kon. Toch ging hij overal tussendoor en zo zat hij dus ook even gezellig half op mijn schoot. Vanaf de busterminal moesten we nog 20 minuten naar Quetzaltrekkers lopen en daarna nog even naar huis. Toen ik thuiskwam was ik zo blij dat ik kon douchen! Ik was zo vies, mijn voeten waren zwart en ik moest ze 3 keer insoppen voor ze een beetje schoonwaren.
Lichamelijk gezien was dit denk ik wel het zwaarste weekend uit mijn leven en ik heb heel vaak gedacht dat ik het niet zou halen. Ik ga het nooit meer doen, maar toch ben ik blij dat ik geweest ben. Het uitzicht was zo mooi, net of je in een vliegtuig zit zo hoog. Boven de wolken en je zag allemaal andere bergen. Zoiets maak je natuurlijk nooit meer mee. Binnenkort zullen er wel foto´s op Simone d´r site staan 🙂
Nou komende week ga ik het wat rustiger aan doen denk ik. We hebben nog een bespreking en wat afscheidsfeestjes en dan gaat het echt werk beginnen. Ik kom in het dorpje Santa Luciá Utatlan, dit is best dicht bij het meer van Atitlán. Het is een klein dorpje maar dat lijkt me wel beter. Dan kennen de mensen je wat sneller en val je op een gegeven moment niet meer zo op, denk ik, hoop ik.

10 gedachtes over “Tajumulco

1. Ernst zegt:

Dat is me nogal een vulkaan dan …. ik dacht altijd dat de Mount Everest met een hoogte van 8850 meter (dus 8,85 km) de hoogste berg ter wereld was … maar jullie hebben er daar dus eentje van 4220 km!! 😉Wel gaaf dat je het allemaal hebt gehaald enzo. Ik kan me voorstellen dat dat het heel zwaar is!

2. bootje zegt:

He lieve Roos,echt super gaaf!! Klinkt wel goed zeg en super gaaf dat je dat gedaan hebt… jeetje, echt knap!! Vind je verhalen echt heel erg leuk en hoop snel de foto’s te kunnen zien, ben heel benieuwd! Succes met alles van de week, en ik denk aan je! Liefs Bo

3. Derk zegt:

Dat heb je goed gedaan Roos, als je om 5 uur wegging en er 4 uur smiddags was heb je toch zo’n 385 km per uur omhoog geklommen! Chapeau!

4. Janny zegt:

Wat goed van jou, Roos, dat je het volgehouden hebt!!! En je moet maar zo denken: die blauwe plekken verdwijnen wel weer.Groetjes en liefs,mama

5. Anonymous zegt:

hai, echt gaaf wat je daar allemaal doet en beleefd. Ik ben nieuwsgierig naar de foto’s met het mooie uitzichtl liefs, Anne

6. Liselot zegt:

Ik trilde, zweette, had hartkloppingen bij het lezen van je verhaal….! Maar gelukkig is alles goedgekomen ;)! Je moet ook meer sporten Roos, geen conditie :P:P!! Liefs Lies

7. Simone zegt:

Hihi nou rosanne ik ben OOK SUPERTROTS OP JE!!! en op mezelf natuurlijk.. de fotootjes van onze helse tocht staan erop hoor, vooral die van jou s ochtends vroeg op de berg is erg grappig, net een kipje!

8. Niels zegt:

Wat een avonturen weer zeg! Erg knap dat je de top hebt weten te bereiken. En ook erg mooie foto’s! Heel cool, die schaduw van die vulkaan :).

9. Aat zegt:

Roos,Ik ben trots op je,je bent nu echt mijn toppie, hoor! Je staat nu eenzaam op vulkaanhoogte met deze prestatie!Je zegt wel dat je zoiets nooit meer gaat doen, maar je kunt er aan verslaafd raken.Ik kijk al weer uit naar je volgende verslag.Groetjes,Aat

Reageren? Dat mag.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )